name

Nyt værktøj til datadrevet produktoptimering skal styrke væksten i danske virksomheder

Et gratis digitalt optimeringsværktøj, udviklet af Novo Nordisk, skal i de kommende tre år udbredes i danske SMV-virksomheder. Værktøjet kan nedsætte antallet af eksperimenter drastisk i virksomhedens forsøgsplanlægning og optimeringsproces. Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut skal henholdsvis optimere brugerfladen og afholde implementeringsforløb for deltagende virksomheder. Projektet BOOST Væksten er støttet af Industriens Fond.


Genvej til digitalisering

I disse år er digitale teknologier som Big Data, maskinlæring og kunstig intelligens på alles læber. Talrige virksomheder arbejder aktivt med de nye muligheder, men for mange virksomheder føles det stadig abstrakt. Måske har virksomheden begrænsede midler til digital investering, og måske er det uklart, hvor man får mest digitaliseringsværdi for pengene.

I projektet BOOST Væksten skal et innovativt, datadrevet optimeringsværktøj stilles gratis til rådighed for danske SMV-virksomheder, der på den måde kan skyde genvej til digitaliseringen – og til et langt mere effektivt udviklings- og optimeringsarbejde.

Brownie Bee

Det digitale værktøj har fået navnet Brownie Bee, en open source-software, der kan forstå og forudsige komplekse sammensætninger – uanset om det drejer sig om at formulere en ny maling, optimere en fugtighedscreme eller forbedre opskriften på en chokoladekage. Dette er vel at mærke uden den tidskrævende ”trial and error”-tilgang, som præger udviklingsarbejdet i mange virksomheder.

Bygger på velkendte DOE-principper

Det digitale værktøj er udviklet af Novo Nordisk og bygger på velkendte DOE-principper. DOE står for Design of Experiments – en statistisk metode, som har eksisteret siden 1935, og som er blevet anvendt i mange år af store danske virksomheder. For eksempel har Novo Nordisk som et af fyrtårnene i dansk erhvervsliv gennem en årrække anvendt digitale værktøjer baseret på DOE-princippet i udvikling og innovation.

For at skabe et nyt og mere dynamisk værktøj har Novo Nordisk kombineret de klassiske DOE-principper med maskinlæring – i et værktøj, der er skabt til at forudse den smarteste vej at gå på baggrund af læringen fra den opsamlede viden.

Novo Nordisk anvender selv værktøjet i deres udviklingsarbejde, hvilket blandt andet har gjort virksomheden i stand til at reducere antallet af forsøg i en udviklingsproces fra flere hundrede til 20 nøje udvalgte eksperimenter ved hjælp af det digitale værktøj.

Digitalisering tilgængelig for alle

Brugervenligheden er essentiel for at sikre udbredelsen hos danske SMV’er uanset digital modenhed. Derfor bliver brugerfladen udviklet som en del af projektet, så den bliver mere intuitiv og gør værktøjet let at komme i gang med.

For at sikre implementeringen af det nye digitale værktøj gennemfører Teknologisk Institut en række udviklingsforløb med danske SMV’er. Forløbene skal forankre brugen af værktøjet hos de enkelte virksomheder og fungere som inspiration for andre SMV’er, så værktøjet vinder størst mulig udbredelse. En bred formidling og udbredelse af værktøjet skal sikre et netværk af brugere på tværs af de enkelte SMV’er for at muliggøre intern sparring og fastholde værktøjets anvendelse.

BrownieBee.dk

www.BrownieBee.dk vil softwaren være offentlig tilgængelig fra slutningen af 2021. Siden vil løbende blive opdateret med inspirationsmateriale, adgang til BrownieBee netværket, tilmelding til kommende arrangementer samt beskrivelser fra virksomheder som bruger BrownieBee.

 

FAKTA OM PROJEKTET

Projektets titel
Bedre Optimering Og Statistisk Tilgang øger VÆKSTEN (BOOST Væksten)

Projektsum
3.970.300 kr.

Projektperiode
2020-2023

Partnere:
Novo Nordisk
Alexandra Instituttet
Teknologisk Institut

Projekttype
Projekt med støtte fra Industriens Fond

Tilmeld nyhedsbrev

×